‘Kejayaan’ Kilang AF

18 May

Oleh SOFIATUL SHIMA WAN CHIK

KONSERT akhir Akademi Fantasia musim keenam hanya tinggal beberapa hari sahaja. Ini bermakna tapak mula untuk kesemua pelajar bergelar bintang semakin hampir.


DIAM ATAU MEMBAWA DIR?TATKALA suara Nana berkumandang setiap hari di radio dan Mawi membawa langkah demi langkah ke pentas anugerah dan negara luar untuk ‘menjual’ bakat, beberapa nama yang dulunya pernah ditepuk sorai diam terus. Ke mana agaknya Lotter yang dahulunya merupakan naib juara AF4? Khabarnya dia sekarang lebih senang bersama anak-anak band untuk bergerak sendiri. Amirul, Fuad dan Kaer lebih selesa bergelar pelajar di negara asing. Ebi pula selesa bergelar pelakon walau pernah juga bergelar naib juara yang diadili melalui nyanyiannya. Lima bintang AF yang sempat ditemuramah ini menceritakan ‘kesepian’ mereka selepas bergelar bintang.

Mengenang kembali perkembangan semua 76 bintang yang lahir menggunakan platform yang sama, ada yang berjaya bergerak dengan bakat yang berbeza.

Ada yang mekar bergelar bintang dan masih megah di kaca televisyen dan dada majalah. Dan tidak kurang pula yang sepi membawa diri masing-masing.

Persoalannya, adakah populariti yang dicipta di pentas AF mampu membawa mereka terus kekal di hati dan pemikiran peminat yang dahulunya menyanjung tinggi mereka dengan SMS?

AHMAD AZIZI MOHAMED Tempat Ketiga Musim Pertama

AZIZI menegaskan ada golongan yang lebih pentingkan paras rupa.

Sewaktu Azizi dihubungi, jejaka kelahiran Pahang ini sedang bersiap-siap ke negeri kelahirannya untuk menghadiri undangan nyanyian. Dan sambungnya, Julai nanti dia bakal muncul dalam undangan untuk Kosmetik Avon bersama Mawi.

Terdengar sedikit keluhan akan nasibnya yang dibezakan, Azizi terlalu merendah diri sewaktu menegaskan bahawa masih ada golongan yang mementingkan paras rupa berbanding bakat.

Namun, itu bukanlah halangan untuk dirinya bergerak sendiri dalam mempersiapkan album kedua yang sangat diimpikannya.

Masih mempunyai ruang untuk bergerak menyanyi dan menjadi hos bagi undangan yang dicarinya sendiri, Azizi menyimpan impian yang kuat untuk mempunyai album dan tidak bersikap kalkulatif untuk tampil di mana undangan sekali pun.

“Saya tahu AF adalah program tahunan yang mempunyai permintaan daripada penonton. Segalanya terserah kepada mereka untuk menilai bakat. Rezeki terletak pada tangan masing-masing,” ujarnya yang akan muncul dalam rancangan Kwek Mambo dan bertemu empat mata kembali dengan idolanya, Anita Sarawak yang pernah memberinya buah epal buat peniup semangat.

FELIX AGUS Naib Juara Musim Ketiga

ALBUM bahasa Dusun akan dipersembahkan Felix.

Masih lucu dan berjenaka, Felix menganggap kesepian dirinya daripada mata dan telinga masyarakat luar adalah ‘diam-diam ubi berisi’. Dia kini selesa berada di Sabah mempersiapkan album dengan bantuan rakan-rakannya.

“Saya kini sibuk merakamkan album yang mempunyai campuran bahasa Dusun dan Melayu yang dirakamkan di negeri kelahiran saya,” terangnya.

Menurut Felix, projek ini dilakukan sendiri dengan kos yang ditanggung sendiri. Menyuntik sedikit pengaruh band pujaannya iaitu Search dan Dewa 19, album ini lebih cenderung ke arah genre rock.

Kontraknya bersama Maestro hampir habis tiga bulan lagi dan kerana bakat yang dipertaruhkannya, dia sudah menerima beberapa tawaran syarikat rakaman.

Namun segalanya masih dipertimbangkan. Jejaka yang pernah digosipkan dengan Akma AF3 ini menganggap senyap adalah suatu keselesaan buat dirinya, selain memberi peluang buat artis baru di bawah bumbung yang sama untuk mencari lebih ruang.

Felix masih rapat dengan rakan-rakan yang ditemuinya lewat program realiti popular itu. Katanya dia baru selesai mendaki Gunung Kinabalu bersama Yazer dan Ebi. Agak mengeluh dengan proses penggambaran Aduh Saliha, Felix menolak watak-watak sedih dan perlu membuatnya mengeluarkan air mata. Katanya dirinya tidak seperti itu.

NURLIZAWATY MOHD ISMAIL Finalis Musim Pertama

GADIS Roda Impian menunggu hari bergelar isteri.

Gadis yang dikatakan mempunyai suara gemeresik ini pernah hangat digosipkan dengan juara AF1. Namun selepas keluar dari istana AF dan selesai tugasnya membuka kotak Roda Impian, namanya seakan sepi. Menjadi finalis musim pembuka tidak mampu membuatkan nama Liza segemeresik suaranya.

Menurut Liza yang sudah pun menjadi tunangan orang pada bulan Januari lalu, dirinya kini hanya sibuk dengan mengikuti cara Gempak Selebriti The Musical yang dibawakan oleh Astro. Selain itu, kecintaan terhadap nyanyian masih ditumpahkan pada acara makan malam atau undangan nyanyian biasa.

“Album sepatutnya ada mengikut perancangan tapi nampaknya sudah terlambat sangat. Kontrak juga sudah nak habis. Liza sendiri tak tahu untuk menyambung lagi kontrak atau tidak,” ujarnya yang masih menaruh harapan untuk mempunyai album.

Liza tidak menganggap dirinya senyap terus dalam industri namun dia lebih banyak membawa haluan sendiri yang membuatkan masyarakat tidak perasan akan kesibukannya.

Lebih banyak terlibat dengan undangan sendiri dan tidak muncul kerap di kaca televisyen membuatkan dirinya tampak sepi.

Lucu mengikut gelak tawanya namun realiti apabila ditanya apakah yang menjadi keutamaan bagi dirinya, jawabnya jujur adalah perkahwinannya yang bakal dilangsungkan awal tahun hadapan bersama jejaka Kedah berkulit hitam manis.

NURULLAH ABD HAMID Bintang Musim Kedua

NURUL lebih selesa dikelilingi kanak-kanak.

Hatinya gadis kecil molek ini lembut, teringat ketikanya dia dimarah oleh Fauziah Nawi kerana gagal menyebut tugasan yang diberikan dengan lancar. Namun semangatnya tidak selembut jiwanya yang halus.

Dia mempunyai jalan sendiri untuk terus mekar dalam industri yang dipilihnya. Nurul baru selesai dengan pengajiannya dan kini sudah mempunyai syarikat sendiri yang diusahakan bersama teman.

Beta Sutra Entertainment memberi ruang untuk Nurul membuat acara hiburan dan multimedia. Mirip dirinya yang kecil dan manja seperti kanak-kanak, Nurul turut terlibat dengan rancagan Boom Ciki Ciki Boom Boom yang disiarkan di saluran RTM1 pada setiap Sabtu.

“Saya buat lirik dan lagu kanak-kanak.

“Dan sekarang sibuk mencungkil bakat untuk menulis lirik dan lagu untuk sesiapa yang berminat,” ujarnya.

Dia akur dengan ketentuan yang dia tidak mempunyai album untuk diketengahkan namun masih menyimpan hasrat.

“Mahu buat album sendiri tapi nampaknya bajet tidak mengizinkan.”

VELVET LAWRENCE ADUK Finalis Musim Keempat

SERING dilihat bersama Rich, Velvet sibuk menyiapkan album sulung.

Sudah diketahui ramai akan hubungannya dengan vokalis Estranged dan wajahnya tidak lekang dilihat ketika band popular itu beraksi di mana-mana.

Pemenang tempat kelima musim keempat ini menganggap dirinya sepi kerana bersebab. Sibuk menyiapkan album yang membawa buah tangan Ajai dan Adnan Abu Hassan, proses album debutnya sudah mempunyai lima buah lagu dan tinggal tiga buah lagu lagi untuk melengkapkannya menjadi sebuah album.

Velvet yang manis ini masih ligat dengan undangan nyanyian makan malam namun fokusnya dihadapkan 100 peratus ke atas album. Ujar Velvet, dia masih bergelar artis.

Powered by Kosmo

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: