Archive | February, 2005

Intan Sarafina – Tertekan Jadi Pramugari

7 Feb

Oleh MUZLINA ABU BAKAR

Intan Sarafina.


INTAN Sarafina yang cukup popular dengan lagu Duhai Malam merupakan satu-satunya artis yang meninggalkan dunia glamor untuk menjadi pramugari.

Keputusan Intan Sarafina atau lebih mesra dipanggil Intan, meninggalkan dunia seni setelah habis kontrak dengan Warner Music untuk menjadi keluarga AirAsia telah mencetuskan satu fenomena baru dalam bidang pramugari.

Sebabnya sebelum ini tidak pernah ada artis yang menjadi pramugari!

Bermula pada Mei 2003, jadual kerja Intan berubah daripada penyanyi menjadi pramugari yang menjalankan tugas di awan biru.

Bagaimanapun kerjaya Intan sebagai pramugari tidak kekal lama kerana setelah lapan bulan bersama AirAsia, pada November lalu, Intan mengambil keputusan berhenti kerja!

Pada satu pertemuan dengan Utusan Malaysia baru-baru ini, Intan menceritakan suka duka pengalaman yang dilaluinya.

Kenapa setelah lapan bulan jadi pramugari, Intan berhenti kerja?

INTAN: Intan tak seronok terbang dan tugas pramugari tidak sesuai dengan jiwa Intan. Susah sebab tak boleh nak menyanyi lagi.

Semasa bersama AirAsia, maknanya Intan masih dapat undangan menyanyi?

INTAN: Ya…sekurang-kurang sebulan ada satu show.

Intan dikatakan bukanlah seorang pramugari yang baik kerana kononnya tidak mahu melayan penumpang. Intan malu kerana ada yang kenal Intan sebagai penyanyi. Betulke?

INTAN: Tidak betul. Intan tidak pernah malu menjalankan tugas melayan penumpang AirAsia ataupun menjual makanan ketika dalam penerbangan. Cuma masalahnya kadangkala ada penumpang yang juga merupakan peminat Intan mahu bergambar. Intan terpaksa memberi alasan kerana sedang bertugas.

Kenapa memberi alasan begitu?

INTAN: Sebenarnya Intan pernah terdengar cakap-cakap di kalangan petugas kabin yang tidak senang melihat penumpang meminati Intan dan mahu bergambar sama. Suara-suara sumbang itu seolah-olah mendakwa Intan cuba membayangi seniority mereka hingga menyebabkan penumpang lebih suka mendapatkan khidmat Intan.

Intan merasa tertekan dan kecewa sepanjang lapan bulan bekerja. Walaupun Intan sanggup mencuci tandas dalam pesawat untuk menyenangkan hati kawan-kawan tetapi Intan masih dipandang serong, hanya kerana Intan penyanyi dan masih ada yang meminati.

Sebab itu Intan letak jawatan pramugari?

INTAN: Ya…Intan rasa sangat tertekan .

Bagaimana kerjaya seni anda sekarang?

INTAN: Masih ada show. Paling kurang pun sebulan tu adalah satu show. Syukur alhamdulillah pendapatannya sama dengan sebulan gaji Intan di AirAsia.

Tak ada tawaran daripada syarikat rakaman?

INTAN: Ada tiga syarikat yang menawarkan Intan jadi artis mereka, tapi Intan belum buat keputusan.

Siapa lelaki yang temankan Intan ke mahkamah ketika Intan didakwa atas kesalahan trafik bulan lalu?

INTAN: Dia adalah teman istimewa Intan.

Sudah lama kenal?

INTAN: Semasa Intan bertugas sebagai pramugari dan sewaktu itu dia naik AirAsia dari KL ke Kuching, Sarawak.

Perancangan perkahwinan?

INTAN: Buat masa ini Intan dan dia belum merancang untuk berkahwin kerana kami masih kawan.

Powered by Utusan Malaysia

Noorkhiriah Bergaya Seksi Lepaskan Geram

3 Feb

Oleh: KHADIJAH IBRAHIM (ijah_pg@yahoo.com)

NOORKHIRAH.

MESKIPUN nama Noorkhiriah Ahmad Shapie, 29, tidak sepopular pelakon lain namun lakonannya tidak menghampakan. Dia mampu menjiwai setiap watak yang diberi. Noorkhiriah atau Noor adalah kategori pelakon yang berbakat dan bukan bersandar pada paras rupa.

Namun sejak akhir-akhir ini, Noor seakan mengikut jejak langkah artis yang tidak berbakat. Dia dilihat lebih senang menonjolkan diri dengan gaya seksi untuk menarik perhatian.

Kenapa sejak kebelakangan ini terlalu seksi bila muncul dalam majalah?

NOOR: Entahlah mungkin sekarang ini sudah berani sikit kot. Macam bergaya dalam majalah Mangga bila tengok balik, Noor sendiri hairan macam mana boleh jadi macam itu.

Apa yang membuatkan Noor sanggup bergambar begitu?

NOOR: Kalau nak tahu kat luar Noor memang seksi. Entahlah mungkin semasa fotografi dengan majalah Noor terlalu seronok hingga terlupa. Bila balik kampung, teruk jugalah Noor kena leter dengan mak, habis gambar itu mak koyakkan.

Maksudnya Noor tidak akan pedulikan tanggapan orang kerana fikirkan karier sahaja?

NOOR: Noor tidak boleh nak hipokrit. Noor tahu seksi tidak akan menjamin apa-apa. Noor tahu orang akan nilai kita dari segi pakaian tapi Noor lebih senang dengan cara Noor.

Apakah tujuan sebenar Noor bergambar begitu, adakah untuk mendapat peluang berlakon?

NOOR: Tidak. Sebenarnya Noor geram. Pernah sekali Noor dapat satu skrip yang menarik. Lepas itu adalah mulut-mulut yang cakap si Noor itu apa yang boleh ditonjolkan. Disebabkan sakit hatilah Noor lepas geram dengan cara begitu.

Lagipun selama ini Noor tidak pernah dapat komen apa-apa daripada orang ramai. Tak sangka bila bergaya begitu ada juga yang ambil kisah. Barulah Noor tahu kehadiran Noor dalam bidang ini ada juga pemerhati.

Betul ke khabarnya Noor sedang hangat bercinta dengan Corrie Lee , guru tari Akademi Fantasia tu?

NOOR: Noor dan Corrie Lee tidak bercinta la.

Apa komen Noor kerana ramai yang nampak Noor sering bersama Corrie Lee ?

NOOR: Kalau kata no komen macam mana?

Sejak bila rapat dengan Corrie Lee ?

NOOR: Kami mula rapat Julai tahun lepas sewaktu berlakon drama Rahsia Pohon Cemara di Cameron Highlands. Noor berlakon sebagai pembantu peribadi Sharifah Sofia sementara Corrie Lee jadi pengurusnya. Masa penggambaran kita orang tidak bercakap banyak. Lepas penggambaran barulah kita orang berhubung.

Pertama kali kita orang keluar berdua, September lalu pergi Mid Valley. Lepas itu memang kami sering keluar bersama tapi tidak ada declare apa-apa. Kalau kami bercinta, masalah akan timbul kerana perbezaan agama.

Bagaimana kalau Corrie Lee sanggup bertukar agama?

NOOR: Tak mungkin dan sekarang ini cukup sekadar Noor berkawan sahaja dengan dia. Kalau ada perasaan sayang itu tak taulah, tapi rasa-rasanya untuk bercinta dengan dia tidak mungkin.

Kalau kawan saja kenapa ke mana-mana mesti berdua?

NOOR: Noor tidak ada apa-apa dengan Corrie Lee. Masalahnya timbul salah faham kerana kalau Corrie Lee nak shooting dan tidak boleh pergi ambil skrip, dia akan kata bagi skrip tersebut pada Noor.

Maksudnya orang anggap Noor dan Corrie Lee couple?

NOOR: Itulah masalah kerana Noor dengan dia bukan kekasih. Macam mana tu. Sekarang ini biarlah masa dan takdir menentukan. Sebetulnya Noor dengan dia memang tidak ada apa-apa.

Apa yang menyebabkan Noor suka berkawan dengan Corrie Lee ?

NOOR: Dia ni jenis yang ambil berat tentang kawan-kawan. Kalau Noor tidak sihat dia yang lebih-lebih, tanya sudah pergi ke klinik atau belum.

Keluarga tahu Noor rapat dengan Corrie Lee?

NOOR: Mak Noor memang kenal Corrie Lee sebab raya dulu dia datang ke kampung bersama kawannya, Kenny.

Sekarang in apa kegiatan Noor?

NOOR: Sedang menjalani penggambaran drama sembilan episod, Cinta Semerbak Kayu Manis arahan Shireen Khuzaimi untuk RTM. Noor berlakon sebagai Nor, adik ipar kepada Eja dan isteri kepada Azman Nor.

Kegiatan lain?

NOOR: Noor akan berlakon teater anjuran Kebudayaan Selangor berjudul Zeni, arahan Kamarul A.R. Noor jadi Zeddy adik Zeni (lakonan Zila Bakarin) yang cacat dan duduk di atas kerusi roda. Akan dipentaskan di Majlis Perbandaran Petaling Jaya pada 25 hingga 27 Mac nanti. Dari mula sampai akhir duduk atas kerusi roda sahaja.

Teater lain yang mungkin Noor akan berlakon juga ialah Rubiah arahan Ahmad Tarmimi Serigar dan sebuah teater muzikal anjuran Kebudayaan Pahang, khas untuk Hari Merdeka.

Powered by Utusan Malaysia