Ia Terlalu Peribadi – Shamsul Enggan Jelas Punca Gaduh

6 Dec

Oleh FERIDE HIKMET ATAK
feride.hikmet@kosmo.com.my


SHAMSUL tidak mahu menjelaskan cerita sebenar disebalik insiden pergaduhan itu.

MUNGKIN kerana tahan lagi menyimpan sabar, pelakon dan pengarah muda, Shamsul Datuk Yusof, dikatakan telah mengasari buah hatinya yang baru sahaja tamat sekolah, Diana Danielle Danny Beeson.

Dan kerana kekasaran itu, keluarga Diana membuat laporan polis selepas dua hari insiden itu berlaku apabila Diana dikatakan mengalami kecederaan di bahagian telinga dan sakit kepala, yang berpunca dari kekasaran Shamsul itu.

Ketika ini Diana dan ibunya, Norsiah Ramli membawa diri untuk menenangkan fikiran di Jakarta.

Shamsul pula menenangkan fikiran di rumah bersama ayah, Datuk Yusof Haslam dan ibunya, Datin Fatimah Ismail, serta bersedia menanti persoalan demi persoalan daripada pihak media dan bersedia beri kerjasama kepada pihak berkuasa kalau diperlukan.

Kelmarin, Kosmo! menemui Shamsul dan keluarganya untuk mendapatkan penjelasan daripada mereka berhubung insiden ‘besar’ ini.

Apa yang sebenarnya berlaku?

Kalau saya nak cerita semula punca pergaduhan kami, ia agak sukar dan saya perlu cerita dari A sampai Z, panjang sangat. Lebih elok saya simpan cerita ini. Ia terlalu peribadi. Malam itu memang kami ada perselisihan faham dan dua-dua naik angin. Dan berlakulah perkara yang tidak sepatutnya berlaku.

Awak tak meminta maaf kepada Diana?

Saya pun dah minta maaf dekat Diana dan juga emak dia. Saya tahu saya salah dalam hal ini (bertindak kasar). Ialah, saya ni lelaki, sepatutnya kena bersabar lebih dari dia.

Difahamkan, awak berkasar kerana ada cubaan provokasi oleh Diana sendiri. Betul ke?

Pasal provokasi saya tak mahu komen. Biasalah perselisihan faham. Dah tiga tahun kami bercinta. Tak pernah saya berkasar dengan dia. Sebelum ini saya bersabar sahaja. Itulah, kalau saya kata bersabar, bunyi macam saya salahkan dia pula.

Sekarang awak cuba untuk tidak menjelaskan situasi sebenar kepada kami. Tapi kalau di balai nanti, awak sudah bersedia untuk menjelaskan hal ini?

Sebab sebenar kenapa insiden itu berlaku, saya tak mahu cerita. Tapi kalau di balai polis nanti saya perlu menceritakan kejadian sebenar, saya akan cerita.

Selepas insiden ini berlaku ada tak awak menghubungi Diana? Mereka sedia tarik balik laporan polis?

Saya masih telefon dan tanya khabar dekat dia. Saya juga telah meminta maaf kepada Diana dan ibunya dan mereka pun dah terima maaf saya. Tapi soal mereka hendak tarik semula laporan polis itu, saya tidak pasti. Sebenarnya saya terkejut dan terperanjat bila dia memberitahu yang dia telah membuat laporan polis tentang kejadian hari itu. Dia buat laporan dua hari selepas insiden itu berlaku.

Apa status awak dan Diana sekarang?

Status kami…(terdiam). Dia yang minta putus. Dia cakap ‘we’re finished’. Saya pun tak boleh nak buat apa lagi.

Masih cinta dia?

(Terdiam). Sayang. Sayang sebagai kawan.

Bagaimana penerimaan kalau orang luar menyalahkan awak?

Kalau pihak luar nak burukkan saya atas kejadian itu terserahlah, saya pun tak boleh nak buat apa dan saya terima.

Apa yang awak buat sehinggakan dia tercedera?

Tanya dia. Kalau saya cerita takut bercanggah pula.

Apa komen ayah dan emak awak?

Keluarga saya sedih dengan apa yang telah berlaku. Ayah saya banyak menasihati saya agar jangan putus semangat. Sebenarnya banyak perkara yang mahu saya ceritakan, tapi rasa macam tak sesuai pula.

Selama ini pernah tak awak rasa dipergunakan oleh keluarga Diana?

Saya tak pernah rasa mereka (Diana dan ibunya) mempergunakan saya.

Komen ibubapa

DATUK YUSOF: Hal ini bukanlah benda yang besar. Saya rasa ini cuma gelombang cinta remaja. Dulu, masa saya buat filem Sembilu, Awie dan Erra pun pernah bercakaran juga, depan saya. Walaupun Shamsul itu anak saya, saya sudah nasihat dan pesan dekat dia, jangan kasar dengan perempuan. Biasalah, dalam cinta ni, ada pahit dan manis. Nak komen pun susah. Saya pun pernah lalui benda yang sama juga. Cuma dalam hal ini, ia dah jadi kes polis sebab tu jadi besar. Saya cuma nasihatkan kalau perkara ini (putus) dah berlaku, eloklah masing-masing tumpukan sepenuh perhatian dengan kerjaya. Dan jangan simpan dendam kerana dalam dunia filem kita, pusing-pusing pasti kita akan jumpa balik.Isteri saya cuma kecil hati kenapa hal ini sehingga menjadi kes polis dan kenapa mereka tidak rujuk dengan kami dulu.

DATIN FATIMAH ISMAIL: Masa dia dalam perjalanan ke Jakarta, Mama Norsiah (ibu Diana) ada kata yang dia sayangkan Shamsul. Sebelum itu saya juga pernah bercakap dengan Diana kenapa nak buat laporan polis? Dia pula berkata ‘Sorrylah auntie, benda dah terjadi.” Kalau boleh harap kita selesaikan masalah ini secara keluarga. Saya pun dah sayang kat Diana macam anak sendiri. Dan setahu saya, Mama Norsiah pun sayangkan Shamsul. Jadi saya pelik, kenapa sampai ke tahap kes polis? Kalau lepas ni mereka hendak sambung semula bercinta, saya terima saja walaupun sebenarnya saya kurang bersetuju lagi. Tak apalah, mungkin ada hikmah atas segala kejadian yang berlaku. Jika mereka tiada jodoh, saya harap Diana dapat teruskan kariernya.

Kosmo

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: