Farah Asyikin, Azharina Beraya Cara Sendiri

28 Sep

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
Foto DJOHAN SHAHRIN SHAH

BERGELAR janda pada usia muda, tidak menghalang kedua-dua artis ini menyambut Aidilfitri dengan meriah. Kesibukan menjalani ibadat puasa di samping aktiviti seni yang tidak pernah putus, Farah Asyikin, 29 dan Azharina , 23 tidak pernah berputus asa untuk meneruskan kehidupan.

Bagi Farah, kenangan bersama suami sudah berakhir walaupun masih terkenang memori berpuasa, sembahyang terawih dan beraya bersama.

“Raya tahun ini tidak ada perbezaan kerana beraya dengan keluarga pun dah cukup manis bagi saya. Walaupun saya masih rindukan tanggungjawab sebagai isteri, saya masih melakukan persiapan raya bersama keluarga.

“Persediaan raya tahun ini agak sederhana. Pakai apa yang ada, beli apa yang tiada, cukup ringkas. Baju raya pun pakai apa yang ada.

“Selalunya saya akan tolong ibu buat kuih raya, tapi bulan puasa ini saya dah jatuh sakit dua kali, jadi tak dapatlah tolong ibu.

“Macam raya dulu-dulu, saya akan tolong ibu buat kuih tart nenas dan chocolate chip cookies,” ujarnya yang akan muncul dengan album baru terbitan Satu Music Entertainment.

Tahun ini, kemeriahan Aidilfitri tetap dirasai Farah bersama keluarga dan seperti kebiasaaan, Farah akan beraya di kampung bersama keluarga.

“Mula-mulanya keluarga saya ingin beraya di Kuala Lumpur. Tapi pada saat terakhir, kami tukar rancangan, jadi pada satu Syawal saya beraya di Pekan, Pahang , sebelah ayah. Dan hari kedua beraya di Negeri Sembilan, sebelah ibu,” katanya yang teringat kenangan manis beraya ketika zaman kanak-kanaknya.

Dalam kesibukan menyambut raya, Farah juga tidak pernah melupakan golongan kurang bernasib baik.

“Saya juga membuat amal jariah bersama keluarga dan kawan-kawan, meraikan anak-anak yatim dari Puchong. Walaupun tak banyak tapi melihat mereka gembira dan bahagia di hari yang mulia ini merupakan satu kepuasan bagi diri saya,” ungkapnya.

– Azharina
Jika Farah bergembira di Aidilfitri bersama keluarga, lain pula kisah dengan penyanyi yang berasal dari Sabah ini. Azharina memberitahu, dia lebih gemar bercuti dan melancong pada hari raya.

“Sehari sebelum raya, saya pergi ke Bangkok, Thailand. Saya berada di sana selama lima hari. Setelah sebulan penat dengan kerjaya sebagai seorang artis dan menguruskan perniagaan saya, jadi saya merancang ke luar negara sambil bercuti.

“Ia adalah cara terbaik untuk membawa diri setelah penat bekerja dan menenangkan fikiran untuk berehat.

“Seperti tahun-tahun sebelum ini, saya memang ke luar negara. Sebagai wanita, sudah pastinya saya tidak ketinggalan membeli belah,” jelasnya yang belum bersedia untuk berumah tangga lagi buat masa ini.

Tambahnya, bukan dia tidak mahu pulang ke kampung untuk beraya tetapi mak dan bapanya yang sudah lama berpisah dan mempunyai kehidupan masing-masing. Kini, hanya kedua-dua adiknya yang masih di bawah tanggungannya.

“Walaupun pernah melalui kehidupan berumah tangga, sebenarnya saya lebih banyak bersendirian. Saya menerima takdir itu. Dulu walaupun saya bergelar isteri, kami jarang bersama. Kalau raya, hari yang keempat, baru kami menyambutnya bersama.

“Walaupun tahun ini beraya seorang diri, saya masih mempunyai teman-teman dan saya tetap menyambutnya penuh kesyukuran,” katanya.

Namun, dia masih lagi mempunyai hubungan baik dengan bekas suaminya tatkala terserempak di mana-mana majlis.

“Hubungan kami masih baik, Cuma tiada jodoh. Kami masih bertegur sapa. Tahun ini, istimewanya, bekas suami menghadiahkan sepasang baju raya baru untuk saya,” ujarnya yang akan keluar dengan album single barunya, Rawan yang merungkai kisah cintanya bersama bekas suami.

Seperti wanita lain, Azharina tidak ketinggalan membuat persiapan raya seperti membeli langsir baru, membuat biskut raya dan mengemas rumah. Juga memastikan tujuh ekor kucing peliharaannya sihat sebelum tiba hari raya.

Utusan Malaysia

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: