Yasmin Hani “Saya Ada Kelas”

16 Sep

Oleh: WANDA IDRIS

YASMIN HANI.

NAMA Yasmin Hani tiba-tiba panas. Bukan kerana dia ‘memanaskan’ program Pagi di Era bersama Kieran dan AC Mizal tapi panas dengan cerita peribadi. Semuanya gara-gara kononnya dia merampas suami orang dan kini sedang hamil.

Bertemu dengan Yasmin Hani yang mesra dipanggil Hani di studio Utusan minggu lalu, dia kelihatan tenang sahaja.

Tidak terkejut atau melatah ketika dilontarkan soalan-soalan panas tentang dua perkara itu malah bertanya semula, “Nampak tak perut saya?”

Seperti selalu, gadis kacukan Inggeris-Melayu ini mesra dengan senyum dan mulutnya ramah bak bertih, tak henti- henti bercakap. Apa lagi apabila menyentuh tugas barunya di Era di samping kerja kesayangannya sebagai VJ di Muzik@ Ria.

Namun saat mula berbicara soal peribadi, nada lembutnya bersulam tegas. Semua ini demi menyatakan pendirian yang selama ini memandang serong terhadap dirinya kerana dikatakan menjalinkan hubungan dengan seseorang yang pernah menjadi milik orang lain!

“Saya ada kelas. Saya bukan perampas,” tegasnya. Dia dikatakan menjalinkan hubungan dengan suami kepada seorang personaliti televisyen.

Malah berkali-kali dia meminta supaya mereka yang menjaja ceritanya agar menyelidik latar belakang lelaki yang kini menjadi teman istimewanya itu sebelum membuat sebarang andaian.

“Saya tidak akan sesekali berkawan dengan suami orang malah dengan teman lelaki orang pun saya tidak akan berkawan. Saya bukan perempuan jenis itu. Saya tidak akan berkawan dengan orang yang berpunya jauh sekali untuk merampas,” tegasnya.

Justeru, kata Yasmin Hani, dia tidak peduli dengan ribut yang melanda dirinya itu kerana dia tahu apa yang dilakukan. Malah dia tidak pernah berasa takut untuk berhadapan dengan khalayak kerana dia tahu dia berada di pihak yang benar.

“Orang kalau tak suka atau sakit hati mulalah buat cerita. Yang suka buat cerita ni pun segelintir orang saja. Jadi buat apa nak peduli. Kalau dipedulikan sangat nanti merana. Kita pun bukannya boleh tutup mulut orang,” tambahnya.

Menurut Yasmin Hani, dia tidak faham mengapa dikata sebagai perampas suami orang jauh sekali menjadi orang ketiga yang menyebabkan keruntuhan rumah tangga kekasih hatinya itu. “Saya baru saja berkawan dengan dia pada tahun lalu. Itu yang saya tak faham mengapa saya dikatakan perampas,” jelasnya.

“Dah jodoh mereka tak panjang dan sekarang ini jodoh saya dengan dia,” ungkap Yasmin Hani lagi dan mengakui tergoda dengan kekasih hatinya itu kerana seorang lelaki yang pandai berlawak dan sering membuatkan dia ketawa.

*Ingin kahwin

Kata Yasmin Hani, dia sudah lama mengenali buah hatinya itu malah hadir menyaksikan perkahwinannya.

“Kami berkawan biasa dan ada juga sesekali melepak sama dan masa dia berkahwin, saya sendiri sudah mempunyai kekasih dan turut hadir bersama di majlisnya,” jelas Yasmin Hani.

Dia mengaku kalau sukakan seseorang, dia memang tidak meluahkan kepada orang berkenaan.

“Saya akan pendamkan sahaja dan berharap orang itu datang kepada saya. Akhirnya kini kami berkawan,” kata Yasmin Hani sambil tersenyum bahagia.

Bagaimana pula boleh timbul kisah hamil? Kata Yasmin Hani, dia sendiri tidak tahu bagaimana kisah ini boleh timbul. Tiba-tiba ada rakannya memberitahu terbaca kisah dia mengandung di internet.

Laporan itu kononnya dia membuat ujian air kencing dan didapati hamil.

“Hakikatnya saya tak pernah pun pergi ke hospital yang dimaksudkan itu. Bukan sahaja tak pernah malah saya tak lalu pun kawasan itu sebab saya tinggal di Sri Hartamas, hospital itu pula di Ampang,” jelas Yasmin Hani.

Ditanya sejauh mana hubungannya dengan kekasih hatinya itu, kata Yasmin Hani, mereka kini sudah pun mula berbicara hati ke hati soal mendirikan rumah tangga.

Biarpun belum terlalu serius namun mereka ada berbincang mengenai perkara yang menjadi tuntutan agama itu. Masih menunggu rezeki dan kata Yasmin Hani, jika diizinkan Allah, pasti perkara yang baik akan direstui dan terlaksana apabila tiba waktunya. Tambahan pula lelaki itu baru sahaja menamatkan pangajiannya diperingkat sarjana.

*Bahagia dan gembira

Seronoknya menjadi Yasmin Hani kerana kini dia bukan sahaja sedang berbahagia dengan kehidupan peribadinya, malah kerjayanya juga memberi satu kegembiraan.

Menjadi penyampai radio bukan sahaja diibaratkan seperti pucuk dicita ulam mendatang malah membuka satu lorong rezeki baru buat gadis berkulit kuning langsat ini.

“Inilah kerjaya pertama saya secara tetap,” ujar Yasmin Hani yang mengikat kontrak selama dua tahun untuk mengemudi program Pagi di Era setiap Isnin hingga Jumaat.

Siapa menyangka, gadis yang pada awalnya hanya sekadar model iklan dan pelakon tambahan dan kini mempunyai tapak kukuh dalam bidang penyiaran malah diberi pula kepercayaan untuk mengendalikan program pagi yang dianggap antara program penting sesebuah stesen radio.

“Mungkin masanya sudah tiba untuk saya mengorak langkah lebih jauh dalam bidang penyiaran. Nak berlakon filem pun kena kutuk, ” katanya sambil ketawa.

Yasmin Hani pernah membintangi filem Bilut dan Cicak-Man dan kini sedang dalam proses pascaproduksi filem Duyung. Namun dia mengakui tidak akan pernah melupakan jasa Muzik@Ria yang dikendalikannya sejak 1999 dan dianggap sebagai pembuka mata khalayak kepada bakat pengacaraannya.

“Saya menyayangi Muzik@Ria seperti anak saya. Tanpanya, siapalah saya. Memang secara peribadinya saya amat menyayangi program itu. Malah saya tidak akan pernah jemu untuk mengendalikannya,” tegas Yasmin Hani.

Muzik@Ria bukan sahaja membuatkan dia mampu berdikari malah melalui hasilnya dia membeli rumah dan kereta. Dia memang amat terhutang budi pada program itu. Yasmin Hani mengakui cuba ‘mencuri’ perhatian pendengar terhadap bakat barunya itu.

“Mula-mula bertugas di konti memang menggelabah. Basah tangan saya dek peluh gementar,” kata yasmin Hani.

Dia mengakui bukan orang yang selalu bangun pagi dan minggu pertama terus demam.

“Yalah, biasanya pukul tiga empat pagi baru tidur, pukul tiga empat pagi dah kena bangun bekerja. Sekarang pukul 10 dah masuk tidur,” jelas Yasmin Hani lagi

Kini dia semakin senang dengan kerjaya ini malah seronok untuk ke konti kerana pasangannya, Kieran dan AC Mizal sangat kelakar dan begitu spontan.

“Setiap pagi, saya macam nak pecah perut ketawa dengan gelagat mereka,” ceritanya. Namun biar sudah mula membiasakan diri untuk bangun pagi dan bertugas di konti, Yasmin Hani mengakui banyak perkara yang masih perlu dipelajari untuk memperbaiki diri.

“Proses belajar tidak akan pernah selesai,” katanya yang tidak pernah menyangka ditawar menjadi seorang penyampai radio.

Powered by Utusan Malaysia

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: