Pengacara Nona Tidak Rela Diintai Kerabat Raja

11 Mar

Oleh: KHADIJAH IBRAHIM


NURUL SYUHADA NURUL AIN MOHD. ZIN.

MELIHAT penampilan Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd. Zin, ramai yang tidak sangka dia adalah pengacara rancangan Nona yang disiarkan pada setiap Ahad pukul 2 petang di TV3.

Ini kerana pengacara ayu itu tidak gemar bersolek dan lebih selesa menjadi dirinya yang sebenar jika tidak mengacara rancangan Nona.

Kata Nurul, sebagai pelajar tahun akhir Ijazah Sains Marin di Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (KUSTEM), Terengganu, dia perlu mengekalkan imejnya sebagai pelajar institusi pengajian tinggi (IPT).

“Saya perlu jaga tingkah laku. Sebagai pengacara Nona, saya bukan sahaja membawa nama program tersebut malah nama ibu bapa yang sentiasa memberi kepercayaan besar kepada saya,” kata Nurul yang bakatnya sebagai pengacara mula dicungkil daripada program realiti Malaysian Top Host 2005 anjuran TV3.

Bakal mencecah usia 23 tahun pada 29 November ini, Nurul tidak pernah menganggap rancangan kelolaannya itu sebagai platform untuk mengejar glamor atau diintai golongan korporat dan kerabat raja.

Sebaliknya, kata Nurul, Nona merupakan ruang untuknya mengasah bakat dan menimba ilmu.

“Kalau boleh saya ingin kikis tanggapan negatif yang tersemat dalam pemikiran penonton yang menganggap menjadi pengacara TV memudahkan individu untuk dekati oleh orang-orang tertentu.

“Pada saya, itu bukan motif saya untuk jadi pengacara. Tapi sebagai pengacara saya perlu meyakinkan penonton tentang apa sahaja segmen yang disalurkan. Malah saya berhasrat untuk menarik penonton seusia saya

menjadikan Nona sebagai pilihan utama,” katanya yang telah mengendalikan rancangan Nona sejak Januari lalu.

Nurul meminati cara penyampaian Normala Samsudin yang dianggapnya pandai menarik perhatian penonton dan Wan Zaleha Radzi sebagai pengacara yang sentiasa bersedia menerima sebarang kritikan.

Meskipun Nurul sentiasa merendah diri bila berbicara, namun difahamkan sejak dia mengendalikan Nona, jumlah penonton rancangan itu telah mencecah 1.9 juta.

Pensyarah beri galakan Sejak mengendalikan rancangan Nona, Nurul terpaksa berulang alik antara Terengganu dan Kuala Lumpur pada hujung minggu.

“Saya beruntung kerana pensyarah dan rakan-rakan memahami kerja sambilan ini. Pensyarah sentiasa memberi galakan dan kawan-kawan pula tidak lokek meminjamkan nota jika saya ketinggalan.

“Selalunya bila habis kelas pada hari Jumaat, saya mula bersedia untuk ke Kuala Lumpur. Biasanya sekali turun ke Kuala Lumpur, rakaman dibuat untuk dua episod,” cerita Nurul.

Pengacara yang mula mendapat perhatian ramai itu berkata selepas selesai pengajian April ini dan menerima ijazah pada September nanti, dia bercadang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah (Ph.D).

Gadis yang memiliki lesen menyelam pada 2004 ini meminati aktiviti lasak seperti menyelam, berkayak dan go-kart.

Utusan Malaysia

Leave a Reply

